Dirigent

Rob van der Zee wordt op 10 maart 1963 geboren en studeert in zijn jeugdjaren klarinet. Eenmaal uitgegroeid tot een uitstekend klarinettist heeft hij echter hogere ambities. Na zijn Havo-opleiding en een studie aan de Pedagogische Academie in Heerlen begint hij in 1983 aan het conservatorium in Maastricht zijn studie schoolmuziek en Hafa-directie. Deze laatste sluit hij af met een onderscheiding. Daarna volgt hij onderwijs bij Pierre Kuijpers en op het conservatorium in Maastricht orkestdirectie bij Jan Stulen. In 1998 sluit hij deze studie succesvol af met het UM-diploma Hafa-directie tijdens een concert met de Koninklijke Militaire Kapel.

Als dirigent is hij werkzaam bij diverse verenigingen in de Limburgse contreien en behaalt hij met Fanfare Sint Martinus Urmond en de harmonieën TOG Welten en Sint Caecilia Geulle grote successen. Met Sint Martinus Urmond wordt zelfs het landskampioenschap in de concertafdeling behaald. Ook andere korpsen hebben dankzij zijn kennis en inzet de kampioenswimpel aan hun vaandel hangen. Daarnaast is hij oprichter en eerste dirigent van het Limburgs Fanfare Orkest.

Zijn grootste persoonlijke muzikale succes behaalt Rob van der Zee in 1989 tijdens het Wereldmuziekconcours in Kerkrade. In een zinderende finale van de internationale dirigentenwedstrijd weet hij favoriet Maurice Hamers achter zich te laten en wint hij de gouden dirigeerstok.